10 neuvoa journalististen pelien kehittämiseen

Niin mediatalot, muut yritykset kuin valtiotkin ovat hiljattain huomanneet pelillistämisen voiman. Esimerkiksi Israelin armeija jakaa nettisivuillaan käyttäjälle pisteitä sisältönsä jakamisesta. Pisteitä keräämällä käyttäjä ylenee arvoasteikossa.

Journalististen pelien tie ei kuitenkaan ole ollut helppo. Epäonnistuessaan ne voivat olla mauton, kallis, yksinkertaistettu ja typerä tapa tehdä journalismia. Ongelma on usein myös se, että mitä realistisuuden lisääminen vähentää pelattavuutta ja kiinnostavuutta.

Seuraavassa muutamia neuvoja ennen kuin alat ensimmäistä peliäsi kehittämään.

  1. Ole avoin mahdollisuuksille. Mikä tahansa tarina tai journalistinen tuote antaa mahdollisuuden pelillistämiseen. Älä siis sulje mitään juttua harkitsematta pois.
  2. Pohdi pitkään. Mikä tahansa juttu ei ole pelillistämisen arvoinen eikä mistään tahansa aiheesta saa toimivaa peliä annettujen resurssien puitteissa. Toki on aina hienoa, jos pystyt pelillä kertomaan jotain, mihin muut keinot eivät riitä.
  3. Ajattele kaikessa käyttäjää. Älä yliarvioi hänen kiinnostustaan tai ajankäyttöään. Harva ihminen vaivautuu käyttämään viittäkään minuuttia pelin toimivuuden opetteluun. Yksinkertainen on kaunista ja valmiiksi tunnettu käyttöliittymä aivan mahtava asia.
  4. Kommunikoi. Koodaajien lisäksi sinun on pystyttävä viestimään ajatuksesi muun muassa graafikoille. Heillä voi olla myös mahtavia ideoita, sillä he ovat oppineet työssään yksinkertaistamaan ja uudelleen ajattelemaan asioiden esittämistä, mitä pelillistäminenkin pohjimmiltaan on.
  5. Tee pelistäsi formaatti ja kehitä sitä jatkuvasti. Pelin tekemistä ei kannata joka kerta aloittaa alusta vaan kannattaa satsata voimavarat sellaisiin formaatteihin, jotka sopivat mahdollisimman monen tulevan jutun pohjaksi.
  6. Testaa.  Testaa peliäsi työkavereilla, perheelläsi ja yleisöllä. Paraskin peli on umpisurkea, jos käyttäjät eivät pidä siitä. Journalistit ovat tottuneet tekemään ainutlaatuisia juttuja ilman kaavaa tai kehittämismahdollisuutta, mutta formaatti vaatii jatkuvaa parantelua.  Harva idea toimii ensimmäisellä kerralla.
  7. Surmaa rakkaasi. Mikä ei testattuna toimi, ei toimi.
  8. Mieti käyttöliittymää ja hyödynnä kosketusnäytön mahdollisuudet. Mitä vahvemmin asia on ihmisen omissa näpeissä, sitä koukuttavampaa se on. Angry Birds -pelien nerokkuus piilee kosketusnäytön mahdollistamaan ritsan venytykseen omaa etusormea käyttäen. Hiirellä pelattuna peli on tylsä.
  9. Varasta muilta. Hyvät ideat eivät synny vain sinun päässäsi. Opi ja inspiroidu siitä, mitä muut ovat saaneet aikaan.
  10. Pelaa. Pelaa hyviä pelejä ja pelaa huonoja pelejä. Pelaa uutispelejä ja varsinkin pelejä vailla journalistista tarkoitusta. Aina oppii.

 ape.pngUseimmat journalistiset pelit syntyvät oivalluksesta kesken juttuprosessin. Seuraavassa viisi kysymystä, jotka kannattaa itseltään kysyä ennen kuin alkaa jutustaan peliä vääntämään.

  1. Löytyykö jutustasi päähenkilö, jota voisit hyödyntää pelissäsi?
  2. Onko siinä arvoitus tai ongelma, jota pelaaja voisi ratkaista?
  3. Onko siinä perinteisen jännityskertomuksen elementtejä, suuria riskejä ja kuolemaa. Saatko käyttäjä adrenaliinin ja/tai kyyneleet virtaamaan?
  4. Pystyykö jutusta kehittämään formaatin tulevia juttuja varten?
  5. Onko se ajallisesti kestävä, mahdollisesti toistuva uutisaihe? Parissa päivässä unohtuvasta uutisesta ei kannata peliä rakentaa.

Tee oma pelisi: http://twinery.org/

ruletti.pngJos mikään muu ei auta, laske rimaa! Ei kulttuurinkaan tarvitse olla vakavaa. Katso vaikka tästä!

 

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s